Октомври 2020 година Google представиха своя нов инструмент за измерване. GA4 не е просто Universal Analytics (UA) с различен дизайн, а изцяло нов продукт, който може да се инсталира в допълнение към съществуващ UA профил. От Google описват целта на новия Google Analytics като подход за проследяване от следващо поколение, чрез прилагане на усъвършенствани модели за машинно обучение.
1. Какво представляват бисквитките?
GA4 e нов инструмент, съобразен с най-новите тенденциите за ограничаване използването на бисквитки. Бисквитките са текстови файлове, които се запазват на Вашeто устройство, когато посещавате различни уебсайтове. Целта на бисквитките е уебсайтовете да запаметят вашите предпочитания като потребителско име, език или други и да ги използват автоматично при следващо влизане в същия сайт. Така няма да ви се налага да ги въвеждате отново. Други видове бисквитки осигуряват функционирането на уебсайта или събират данни за поведението на потребителите.
Машинното обучение в GA4 означава, че данните които не се обработваха до този момент заради отказ от използване на бисквитки ще могат да се набавят. Потребителите на интернет и дори браузърите ограничават все повече разрешаването на Analytics да проследява сесии или да връща потребители чрез използване на бисквитки. Нуждата от Google Analytics 4 до голяма степен идва от новите закони за защита на данните на потребителите. Много фирми, използващи традиционния Universal Google Analytics, често се сблъскат с проблеми с неточни или липсващи данни поради опциите за съгласие за бисквитки.
2. Събиране на данни от различни платформи
Google GA4 събира данни от различни платформи. Досега това ставаше чрез Google Universal Analytics и Firebase. Firebase е платформата на Google за измерване на данни от приложения, а Google Universal Analytics работи с уеб данни. Проблемът с наличието на двете е по-трудното сравняване и анализиране на данните. Google Analytics 4 обединява двете платформи, като проследява и събира данни както от уебсайтове, така и от приложения.
Благодарение на новите междуплатформени отчети, ако имате общ потребителски идентификатор, който проследявате, ще можете да видите данните, комбинирани в уеб, android и iOS платформи. Например, ако потребител посети сайта Ви от компютър, а по-късно влезе от мобилно устройство, Вие ще можете да проследите активността му.
3. Сесия и събитие – каква е разликата.
Съществената разлика между UA и GA4 е модела на измерване. GA4 използва събития вместо данни въз основа на сесия.
Сесия е времето от момента, в който потребителят отвори приложението Ви на преден план или започне да преглежда страница на уебсайта Ви, до момента, в който излезе от тях или не отчита активност известно време. Например посещава уебсайта Ви, добавя продукт в пазарската си кошница и след това напуска уебсайта. На следващия ден се връща на уебсайта Ви и купува нещо. Тези отделни посещения са две отделни сесии. Една сесия в UA може да включва разглеждане на различни страници, продукти, покупки и всички събития, които предприема потребителя. По подразбиране сесията ще изтече след 30 минути бездействие, в полунощ, или ако потребителя пристигне чрез една кампания, напусне и след това се върне чрез друга кампания.
GA4 е насочен към събиране и наблюдение на събития, а не към проследяване на показвания на страници и сесии.
Събитие в GA4 е всяко действие на потребителите като клик, скрол, зареждане на страница или друго. Събитията могат да са автоматично настроени или сами да ги създавате спрямо нуждите на бизнеса Ви. Всяко действие на потребител ще бъде отчетено от GA4 като събитие и по този начин ще получим по-детайлна информация за потребителското поведение на сайтa или мобилното приложение.
Какво ще се случи на 1 юли 2023 година?
Собствености с Universal Analytics ще спрат да обработват данни.
След 1 юли 2023г. ще има достъп до обработените преди това данни за около шест месеца. Затова е необходимо да експортирате или споделите отчетите си преди това.
Ако собствеността в Universal Analytics е свързана с акаунт в Google Ads на 1 юли 2023 г. ще спре подаването на данни. Това може да повлияе на кампаниите, затова е необходимо мигриране на връзките на Google Ads на собствеността в Universal Analytics към собствеността в Google Анализ 4.
След като импортирате успешно връзките в Google Ads е необходимо от профила в Google Ads да импортиране на реализации (за офериране) и да добавете аудитории към кампания или рекламна група (за ремаркетинг).
В заключение можем да обобщим, че ползите от GA4 са поповече от несигурността при използване новия интерфейс. Препоръчваме ви да използвате паралелно и двата инструмента до 1 юли 2023г., за да свикнете с новите методи на измерване и да имате достатъчно време за експериментиране с функционалностите на GA4 без да рискувате загуба на данни.